2025-ös változások a kiskereskedők életében
E-nyugtaadás (ePénztárgép) bevezetésének elhalasztása
Az Országgyűlés 2024 végén elfogadta az adótörvények módosításáról szóló törvényt, amelynek részeként elhalasztották az e-nyugta/e-pénztárgép rendszer bevezetését. Az eredetileg 2025. január 1-jére tervezett bevezetés helyett az új határidő 2025 július 1-re tolódott, hogy több időt biztosítsanak az érintetteknek a felkészülésre. Az e-nyugta rendszer bevezetése elsősorban a kiskereskedőket, a vendéglátó egységeket, valamint a szolgáltatóipar szereplőit érinti. Az érintetteknek továbbra is fel kell készülniük az elektronikus rendszer bevezetésére, hiszen a halasztás csak időbeli könnyítést jelent. A nyugtaadási folyamat nyomon követését és elszámolását a Nabu kasszaszoftver nagyban le tudja egyszerűsíteni, így ha még nem tudod, hogyan kezeld az e-pénztárgéppel kapcsolatos kötelezettségeidet, vagy hogy mivel is jár az e-nyugta, bátran fordulj hozzánk!
Változások a kiskereskedelmi adózásbanban
2025-től a kiskereskedelmi adó fizetésének rendszere jelentősen átalakul. Az új szabályozás értelmében a kiskereskedelmi adót már nem az egyes boltok és kereskedők fizetik meg, hanem azt a platformszolgáltatókra terhelik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az olyan online és offline piactereknek, amelyek lehetőséget biztosítanak kiskereskedelmi termékek értékesítésére, vállalniuk kell a kiskereskedelmi adó befizetését.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A változás jelentősen megkönnyítheti a kisebb szereplők helyzetét, mivel nekik nem kell külön adminisztratív feladatokat ellátniuk az adó megfizetésével kapcsolatban. A platformszolgáltatók, mint például az e-kereskedelmi óriások és nagyobb piacterek már rendelkeznek a megfelelő infrastruktúraival ahhoz, hogy hatékonyan kezeljék az adózást, így a boltosoknak az értékesítésre kell összpontosítaniuk. Ha egy platformon keresztül (például webshopon) is folytatsz értékesítést, akkor ez a változtatás könnyítést fog jelenteni számodra. Ha emellett kevés adminisztratív munkával, de pontosan szeretnéd nyomon követni a készleteid változását, akkor is érdemes elgondolkodnod a Nabu kasszaszoftveren.
Marad a kiskereskedelmi különadó
Több területtel ellentétben (gyógyszeripar, távközlés, légiközlekedés) a kiskereskedelemre kivetett különadó velünk marad még 2025-ben is. Ez azokat a szereplőket érinti, akiknek az éves nettó árbevételük meghaladja meghaladja az 500 millió forintos értékhatárt. Jelenleg az adókulcsok és a sávok is változatlanok maradnak.
TEÁOR változások és kötelezettségek
2025 január 1-jétől életbe lép a TEÁOR besorolások frissítése, amelynek célja a gazdasági tevékenységek pontosabb és naprakészebb besorolása. Ennek megfelelően a vállalkozásoknak kérelmezniük kell a saját TEÁOR besorolásuk aktualizálását. A változás minden magyarországi kiskereskedőt és gazdasági szereplőt érint, akik működésüket TEÁOR kóddal azonosítják. A KSH a vállalkozók adminisztratív terheinek csökkentése érdekében minden egyes adószámmal rendelkező szervezetre/önálló vállalkozóra beállít egy főtevékenységkódot a TEÁOR25/ÖVTJ25 szerint. Viszont az új besorolást minden kereskedőnek/vállalkozónak ellenőriznie kell, mert ha a vállalkozó által végzett egyéb tevékenységek az új osztályozás szerint több kódra válnak szét, akkor nem történik automatikus átfordítás. Ebben az esetben a szervezeteknek/önálló vállalkozóknak van bejelentési kötelezettségük 2025. július 1-jéig.
Munkaügyi változások
Az új év fontos munkaügyi változásokat is hoz a kiskereskedők számára. Ezek közül kiemelendő a minimálbér emelkedése, amely 2025-től havi bruttó 250 000 forintra nő. Emellett a munkaidő szabályozásában is történtek módosítások: az éves maximális rendkívüli munkaidőkeret 400 óráról 350 órára csökkent. A minimálbér emelkedése minden alkalmazottat foglalkoztató kiskereskedőre hatással van, különösen a kisebb boltokra, ahol a költségek jelentős részét a bérek teszik ki. A munkaidő szabályozás változása elsősorban azokat érinti, akik alapvetően sok túlórával foglalkoztatnak alkalmazottakat, mivel csökken az ilyen jellegű munkák lehetősége. Viszont egy jól szervezett rendszerrel, a fölösleges manuális munkák kiváltásával (például polccímkék és vonalkódok használata árazógép helyett, pontos raktárkészlet követés) nincs is feltétlenül szükség túlórákra. Egy megfelelő kasszarendszer, például a Nabu akár egy teljes állású alkalmazott kiváltását is lehetővé teszi.
Új fizetési megoldások terjedése
A Magyar Nemzeti Bank által fejlesztett Qvik, vagyis QR-kódos fizetési alkalmazás egyre nagyobb szerephez fog jutni 2025-ben. A rendszer nagy előnye, hogy egy egyszerű mobiltelefonnal is használható és közvetlen utalásra ad lehetőséget, így nincs szükség külön egy bankkártya terminálra és az ezzel járó költségekre. Bővebben az elérhető fizetési megoldásokról a következő cikkünkből tájékozódhatsz.
Támogatások és pályázati lehetőségek
2025-ben is elérhetők lesznek pályázati lehetőségek a kis- és középvállalkozások számára a digitális fejlesztések támogatására. Ilyen például a DIMOP PLUSZ-1.2.6-24, ami maximális 6 millió forintos összeggel, 10% önerővel nyújt támogatást az elmaradottabb régiókban működő, alacsony digitális intenzitással rendelkező vállalkozások versenyképességének növelésére. Ilyen lehet például az informatikai eszközök beszerzése, vagy szoftverek és felhőszolgáltatások igénybevétele. A támogatási keretet így akár egy kasszarendszer beszerzésére is fordíthatod, a részletek elrendezésében szívesen segítünk.
Összegzés
A 2025-ös év számos kihívást és lehetőséget tartogat a magyarországi kiskereskedők számára. A siker kulcsa, mint mindig, a változásokhoz való alkalmazkodás, amit a folyamatos innováció és a vásárlói igények pontosabb megértése tesz lehetővé. Ha ebben segítségre lenne szükséged, akkor ne habozz és fordulj hozzánk bizalommal!