Digitális fizetési megoldások
1. Bankkártyás fizetés POS terminállal
A bankkártyás fizetés hagyományos POS terminállal az egyik legelterjedtebb és legismertebb fizetési mód. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a vásárlók bankkártyáikkal (hagyományos mágnescsíkos, chip-es, vagy érintésmentes Paypass) fizessenek az üzletben.
Ahhoz, hogy bankkártyás fizetést tudj biztosítani a vevőidnek a következőkre lesz szükséged:
A bankkártyás fizetés használatának ennek megfelelően számos költségvonzata is van.
A bankkártya terminál költségei
POS terminálból számos fajtát lehet kapni a piacon, kezdve a nagyon egyszerű SoftPOS termináloktól (ekkor gyakorlatilag egy megfelelő mobilt, vagy tabletet alakítasz át terminállá) egészen a pénztárgéppel és kasszaszoftverrel integrált POS terminálokig. Ennek megfelelően az eszközök ára is nagy szórást mutat. Egy egyszerűbb terminál 15.000 Ft-nál kezdődik, de a komolyabb modellekért 100.000 Ft-ot is elkérnek. Viszont a rugalmasságot növeli, hogy a legtöbb forgalmazó bérlési konstrukciót is biztosít ezekhez az eszközökhöz, 3 – 8.000 Ft-os havi díjért.
Banki, bankkártyahasználati költségek
Ahhoz, hogy fizetéseket tudj fogadni a terminálodon le kell szerződnöd egy bankkal, vagy független szolgáltatóval. A banki költségek innen három csoportba sorolhatóak:
A fizetendő konkrét összeg nagyban függ attól, hogy milyen szolgáltatói szerződést tudsz megkötni. Ezt sok esetben hozzákapcsolják a vállalkozás profiljához, a napi tranzakciók számához, a várható éves bankkártyás forgalomhoz, az átlagos kosárértékhez, a vállalkozás méretéhez, stb. Így a teljes összeg jellemzően 1 – 3% között mozog.
Internetkapcsolat költsége
Új bolt nyitásánál ez a legtöbb esetben evidencia, de egy régi bolt átvételénél mindenképpen számolni kell az internetkapcsolat kiépítésével és ennek a járulékos költségeivel. Természetesen az internetkapcsolat nem csak a kártyaterminálhoz hasznos, hanem például jól jön egy kasszaszoftver üzemeltetéséhez is, de a költségeket érdemes ennek alapján szétosztani.
A bankkártyás fizetés előnyei
A bankkártyás fizetés hátrányai
Kinek javasoljuk
Olyan üzletek számára, ahol jelentős a napi tranzakciószám, és a vásárlók széles köre preferálja a kártyás fizetést. Például egy belvárosi kisboltnak.
2. Qvik (Gyors QR-Kódos Fizetés)
A Qvik egy gyors fizetési megoldás, ami bankfüggetlen és amely lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy banki alkalmazásukon keresztül fizessenek, például QR-kóddal, NFC-vel, fizetési kérelemmel, stb.
Qvik-es fizetések fogadásához nincs szükség bankkártya terminálra, elegendő egy okostelefon, stabil internetkapcsolat és egy banki, vagy fizetési szolgáltatói applikáció. A fizetéshez mind a vevőnek, mind az eladónak rendelkeznie kell egy banki alkalmazással. Az eladó a vásárlás végösszegét rögzíti a banki alkalmazásában, ami így generál egy QR kódot. A vevő a saját telefonján megnyitott banki alkalmazásában beolvassa ezt a QR-kódot és jóváhagyja a fizetést, az összeg pedig megérkezik az eladó számlájára.
A Qvik költségei
A Qvik-nél elsősorban a banki tranzakciós díjak jelentik a költségeket, ezek jellemzően 0,5 – 1% között mozognak, de ezek is nagyban függenek a megkötött szolgáltatói szerződéstől.
A Qvik-es fizetés előnyei
A Qvik-es fizetés hátrányai
Kinek javasoljuk
Kis- és közepes üzletek számára, ahol a vásárlói kör nyitott az olyan újdonságokra, mint a QR-kódos fizetés. Ilyen lehet egy társasjátékbolt.
3. Azonnali átutalás
Az azonnali átutalás a legújabb technológiák közé tartozik, amely már Magyarországon is elérhető. A vásárlók közvetlenül a bankszámlájukról indíthatják el a fizetést, amely néhány másodperc alatt teljesül. Hasonlóan működik, mint a Qvik, de itt a vásárlási adatok manuálisan kerülnek be a banki felületre, vagyis a vásárlónak ki kell tötenie egy utalási megbízást.
Az azonnali átutalás költségei
Jelenleg minimum a 0,45%-os tranzakciós illeték, valamint a bank is felszámíthat egy minimális díjat.
Az azonnali utalás előnyei
Az azonnali átutalás hátrányai
Kinek javasoljuk
Olyan üzleteknek, ahol relatív kisebb a vásárlószám és egy hosszabb tranzakció sem vesz el a vásárlói élményből. Például barkácsboltokban.
Összegzés
Összegezve a fentieket, a megfelelő digitális fizetési lehetőség kiválasztása előtt érdemes alaposan mérlegelni a kezdeti költségeket, a tranzakciós díjakat és a vásárlók igényeit. Egy jól megválasztott megoldás nemcsak a vásárlói elégedettséget növeli, hanem az üzleted működését is hatékonyabbá teszi. Emellett nem árt, ha van egy jó kasszaszoftvered, mint például a Nabu, amivel nyomon tudod követni a vásárlói szokásokat, meg tudod nézni, hogy melyik fizetési megoldás a legnépszerűbb a vevőidnél. Ha tudni szeretnéd, hogyan lehet bevezetni a Nabut a te üzletedben is, bátra fordulj hozzánk az alábbi linken.